God kunnskap skaper gode tekster

Posted on 24. april 2012

2


En av sakene jeg har brukt mest i markedsføring av meg selv, er en advertorial jeg skrev om kredittkort.  Det var den første teksten jeg skrev for en organisasjon, og de var helt satt ut av at jeg faktisk klarte å «selge» kredittkortet deres. Det hadde de visst ikke opplevd før!  Selv mener jeg hemmeligheten bak en god tekst er overraskende enkel: Research og dybdekunnskap.

Jeg møter ofte oppdragsgivere som ikke kan forstå at jeg setter av x antall timer til research.  Da jeg var yngre og mer uerfaren resulterte det som regel i at jeg fakturerte for mindre research enn jeg faktisk gjorde.  Nå gir jeg som regel kunden et valg; å kjøpe en god tekst av meg, eller å kjøpe en mindre gjennomarbeidet tekst av en annen frilanser. For de fleste er valget enkelt: de velger heller å betale noen tusen for en tekst som faktisk vekker tillit (og dermed selger.)   De samme kundene har som regel lagt igjen nye bestillinger. Det tar jeg som et tegn på at de mener at de ekstra tusen kronene er verdt resultatet.

Som journalist møter man ofte mange myter.  Da jeg begynte å studere økonomi, var det mange som spurte meg om det virkelig var nødvendig.  «Flinke journalister kan vel skrive om det meste,» mente de.  Etter å ha studert økonomi i snart 3 år (og tatt betraktelig flere studiepoeng), er jeg overbevist om at en god journalist ikke nødvendigvis skriver gode tekster. Man kan være en dyktig journalist, men uten riktig kunnskap faller teksten gjennom.

Det gjelder ikke bare økonomi.  Selv leser jeg for eksempel knapt interiørmagasiner fordi tekstene er blottet for fagkunnskap og referanser. Som regel er teksten en lang oppsummering av en oppussing, eller møbler eierne har kjøpt. Selvfølgelig har det ingen nytteverdi for leseren – og teksten blir platt, lang og uleselig.  Av en grunn var jeg også over gjennomsnittet opptatt av at STUDIO skulle markere seg som et leseverdig magasin når bladet ble gitt ut.  Jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk har forklart meg at interiørmagasiner utelukkende handler om bilder.  Javel, sier jeg da. Hvorfor ikke lese en blogg i stedet? Og skal vi virkelig undervurdere et så viktig medium fordi folk flest har gitt opp å lese noe av kvalitet? Jeg fikk det som jeg ønsket i STUDIO. Det er ikke sikkert den jevne leser merker det, men når fagfolk og andre journalister påpeker at de leser magasinet fra begynnelse til slutt, setter jeg enormt stor pris på det. Det underbygger en teori som er viktig for meg, og som jeg mener er essensiell dersom papirmediene skal overleve nettets enorme markedsandeler. Vi kan kanskje ikke skrive like kjapt, men vi kan skrive mer presist, utdypende og  bedre.

Posted in: #Generelt